lunes, 12 de abril de 2010

OBSERVACIÓ A L’AULA: Coneixement de l’entorn i activitats escolars ( 5 h)

En aquesta primera intervenció al bloc voldria donar a conèixer algunes dades generals de les meves pràctiques. Es tracta del CEE Aspasim, situat a Vallvidrera i la meva proposta d’intervenció es centrarà amb el grup de secundària, on atenen a alumnes amb edats compreses entre els 14 i els 21 anys. La meva proposta es basa en una intervenció socioeducativa i comunitària en alumnes de 18 a 21 anys ( agafaria només dos casos). El meu paper consistiria en plasmar com es treballa amb els alumnes aquest trànsit a la vida adulta. Hem basaré bàsicament en el treball que es realitza a l’escola, però també contemplant altres àmbits com ara la llar i temps de lleure. La persona que em supervisarà les pràctiques serà la cap d’estudis de l’escola.

La meva intenció en aquestes sessions inicials es centra bàsicament en observar als alumnes dintre de l’entorn escolar, amb l’objectiu principal de conèixer el nivell d’autonomia i d’habilitats dels alumnes, així com les activitats que es desenvolupen dintre de l’aula.
El grup de secundària està format actualment per 14 alumnes d’edats compreses entre els 14 i els 20 anys. Es tracta d’un grup heterogeni, on podem trobar alumnes amb afectacions, necessitats i capacitats diverses i complexes, però amb el nexe comú de la seva discapacitat psíquica. L’equip de professionals el componen tres tutors/es d’aula, més una figura d’educador. També trobem la figura del logopeda i la fisioterapeuta, que ofereixen suport i/o atenció individualitzada en aquells casos que ho requereixen.
Els alumnes es distribueixen en grups flexibles al llarg de la jornada escolar per tal de realitzar les diferents activitats plantejades. Segons l`horari que m’han proporcionat, tant els tutors i l’educador com els alumnes, fan activitats paral•lels al llarg de la jornada escolar. Generalment es parteix el grup en dos, tot i que en ocasions poden haver-hi un tercer grup ( en el cas de tractaments específics, com ara logopèdia ).
Aprofitaré aquests primeres observacions per escollir definitivament els dos alumnes sobre els que basaré el meu pràcticum.
El dimarts un grup acostuma a marxar a la biblioteca del poble. En general es tracta d’un grup que presenta un grau d’autonomia relativament bo, encara que en tots els casos es necessari la supervisió i control per part de l’adult. Em decideixo a acompanyar a aquest grup per tal de beure quins aspectes que es treballen i com es desenvolupen els alumnes dintre d’un entorn comunitari.
M’expliquen que, en principi, l’activitat està plantejada per a que els nois/es puguin des de llegir o mirar llibres i contes, tocar-los, tafanejar-los... O bé escoltar música,mirar una pel•lícula, navegar per Internet, buscar algun tipus d’informació, inclús fer fotocopies d’algun material.
Però per tal que això es pugui dur a terme, són cadascun dels alumnes té un carnet d’usuaris de la biblioteca que ha dur si en vol fer algun dels usos citats.
Entre d’altres, es poden destacar els següents objectius didàctics que es treballen al llarg d’aquesta activitat:

 Interpretar ordres de complexitat diversa.
 Comprendre/observar relats/imatges/escrits combinant diferents recursos comunicatius: còmic, revista juvenil, diari, cartell, mural, auques, àudio-visuals, revistes...
 Identificar els diferents tipus de materials segons la seva funcionalitat i presentació : literaris i científics, revistes, cd’s...
 Adquirir l’hàbit d’esperar per ser atès.
 Estar en silenci o bé parlaren veu molt baixa.
 Tenir cura del material prestat.
 Portar les mans netes per no embrutar els llibres, revistes o discs compactes.
 Tenir cura de no menjar ni beure per no fer malbé ni els llibres ni embrutar les taules ni cap material.
 Deixar els llibres, un cop mirats, als carretons, excepte les enciclopèdies i les revistes que han de retornar al prestatge.
 Respectar i apreciar els llibres, comportant-se adequadament en una biblioteca.
Però a part d’aquests aspectes també es treballen altres, com ara
• Expressar oralment, gestualment i/o amb sistemes augmentatius de comunicació, diferents intencions comunicatives
• Manifestar les seves emocions, interessos i preferències, oralment, gestualment i/o amb sistemes augmentatius de comunicació. .
• Entendre les intencions comunicatives de les altres persones pel gest i l’entonació.
• Respondre de forma adequada a expressions que s’utilitzen habitualment.
• Mostrar interès en la comunicació, posant atenció a les demandes i explicacions de les altres persones..

A continuació podeu observar algunes imatges de l'activitat

No hay comentarios:

Publicar un comentario